ویزای کار بعد از تحصیل کانادا

ویزای کار بعد از تحصیل کانادا یا PGWP چیست؟

بسیاری از دانشجویانی که فرصت حضور در کشور کانادا را داشته اند و با محیط زندگی و کار در این کشور آشنا شده‌اند به دنبال فرصتی برای ماندن در این کشور هستند. فرصتی که رفاه در زندگی و موقعیت شغلی آنها را تامین می‌کند.
Post-Graduation Work Permit یا ویزای کار بعد از تحصیل این امکان را به دانشجویان خارجی می‌دهد تا بعد از اتمام تحصیلات خود درخواست ویزای کار دهند و تجربه کار کانادایی به دست آورند و از این ویزا برای دریافت اقامت دائم استفاده کنند.

ویزای کار بعد از تحصیل کانادا یا PGWP
این ویزا برای فارغ التحصیلانی است که در مقطع بالاتر از دیپلم در کانادا تحصیل کرده‌اند و یک فرصت 3 ساله برای کار آزاد یا با کارفرما در کانادا را در اختیار آنها قرار می‌دهد، افراد می‌توانند در هر شهری از کانادا و با هر کارفرمایی کار کنند و یا کارفرمای خود را تغییر دهند یا در یک شغل خاص و با یک کارفرمای خاص کار کنند.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی کانادا

مزایای اشتغال پس از تحصیل در کانادا چیست

مزایای اشتغال پس از تحصیل در کانادا چیست؟

تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کانادا به عنوان یک امتیاز برای فارغ التحصیلان جهت اقامت در کانادا به حساب می‌آید. اما از آن مهمتر سابقه کار در کشور کانادا است زیرا نظام علمی این کشور همیشه به دنبال جذب استعدادهای درخشان و جذب نیروی کار حرفه‌ای برای کشور است.

کشور کانادا دریافت ویزای کار برای دانشجویان فارغ التحصیل را به دلایلی که بیان شد آسان و هموار کرده است تا بتواند به راحتی دنشجویان خارجی را به عنوان نیروی کار برای خود حفظ کند. دولت کانادا در جهت این موضوع فضای شغلی و کسب درآمد خوبی را به دلیل پیشرفت اقتصادی کشور ایجاد کرده است که دانشجویان خارجی زندگی امن و راحتی را در زمان اشتغال بعد از تحصیل داشته باشند.

از جهت دیگر دریافت ویزای کار بعد از تحصیل مسیر رسیدن به اقامت دائم را نیز آسان کرده است. دولت کانادا با راه‌های مختلفی که ایجاد کرده است سبب شده تا اکثر دانشجویان بعد از پایان تحصیل تصمیم به اقامت در کانادا داشته باشند. توجه دولت کانادا برای جذب نیروی کار حرفه‌ای شرایط کسب اقامت دائم را نیز هموار کرده است.

حداقل شرایط مورد نیاز برای ویزای کار پس از تحصیل کانادا

برای دریافت ویزای کار بعد از تحصیل کانادا یا PGWP باید شرایط تعیین شده را داشته باشید. شرایط را به تفکیک آورده‌ایم:

  • بیش از 18 سال سن داشته باشید
  • باید فارغ التحصیل مقطع بالاتر از دیپلم باشید
  • در یکی دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی کانادا تحصیل کرده باشید
  • موسسه آموزشی یا آکادمی خصوصی باید مورد تایید اداره مهاجرت کانادا باشد
  • بعد از پایان تحصیلات مدرک یا گواهی دریافت کرده باشید
  • زمان صرف شده برای تحصیل باید بیش از 8 ماه باشد
  • تحصیل باید به صورت تمام وقت باشد
  • باید اقامت تحصیلی و قانونی داشته باشید
  • گواهی اتمام تحصیلات را از دانشگاه با موسسه آموزشی دریافت کرده باشید

تذکر: اگر مدرک تحصیلی شما از استان کبک کانادا باشد شرایط دریافت ویزای کار بعد از تحصیل متفاوت است.

آیا همه فارغ التحصیلان در کانادا شرایط دریافت ویزای کار PGWP را دارند؟

دانشجویانی که مدرک پایان تحصیلات خود و نمرات نهایی و قبولی خود را از دانشگاه دریافت کرده باشند می‌توانند برای دریافت ویزای کار اقدام کنند اما شرایطی نیز وجود دارد که برخی فارغ التحصیلان واجد شرایط نبوده و نمی‌توانند برای دریافت ویزای کار بعد از تحصیل کانادا اقدام کنند. در زیر به تفکیک شرایط را آورده‌ایم:
شرایط دریافت ویزای کار در کانادا پس از تحصیل
اگر دانشجو قبلا درخواست ویزای کار داده باشد
اگر دانشجو یکی از زبان‌های فرانسه یا انگلیسی را به عنوان زبان دوم آموزش دیده باشد
اگر دانشجو دوره مهارت شخصی و خود سازی دیده باشد
اگر تحصیل دانشجو در دانشگاه خصوصی با مشارکت دانشگاه دولتی باشد
اگر دانشجو توسط Government of Canada Awards Program funded by GAC بورسیه شده باشد
اگر دانشجو در برنامه Equal Opportunity Scholarship, Canada-Chile شرکت کرده باشد
اگر دانشجو در برنامه Canada-China Scholars Exchanges Program حضور داشته است
اگر دانشجو در برنامه Organization of American states fellowship حضور داشته است
اگر دانشجو در یک موسسه آموزشی که کانادایی نیست اما در کشور کانادا است تحصیل کرده باشد

مدارک لازم جهت درخواست ویزای کار بعد از تحصیل کانادا

برای ارسال درخواست ویزای کار بعد از تحصیل کانادا به مدارک زیر نیاز دارید:
داشتن مدرک اتمام تحصیلات
داشتن ریز نمرات دوران تحصیل
نامه دانشگاه مبنی بر اتمام دوران تحصیل
داشتن پاسپورت با اعتبار 6 ماه
کلیه گواهی های آموزشی
مدارک داشتن تمکن مالی کافی
داشتن مجوز تحصیل معتبر
ارائه گواهی های پزشکی
عکس جدید از خود
فرم های مربوط به ویزا
رسید پرداخت هزینه ها

مراحل دریافت ویزای کار PGWP کانادا

مراحل درخواست و دریافت آنلاین ویزای کار بعد از تحصیل کانادا را در زیر به تفکیک آورده‌ایم:
به پورتال دولت کانادا وارد شوید
همه مدارک لازم را اسکن کنید
فرمهای مربوطه را دانلود کنید
فرم های مربوطه را پر و امضا کنید
مدارک و فرم ها را آپلود کنید
هزینه بررسی پرونده را پرداخت کنید
رسید پرداخت را آپلود کنید
منتظر پاسخگویی و دریافت ویزا باشید

برای آن دسته از متقاضیانی که در خصوص درخواست آنلاین با شبهه مواجه شده‌اند و علت پست نکردن مدارک برای سفارت را جویا شدند لازم به ذکر است که درخواست آنلاین هزینه های جانبی را کم می‌کند، در صورت نقص در مدارک پرونده امکان تصحیح و آپلود مدارک وجود دارد، زمان رسیدگی کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز مراحل پرونده خود را پیگیری کنید.

مدت اعتبار ویزای کار پس از تحصیل یا PGWP کانادا چقدر است؟

مدت اعتبار ویزای کار پس از تحصیل یا PGWP کانادا چقدر است؟

دولت کانادا یک فرصت حداکثری 3 ساله به دانشجویان بعد از دریافت ویزای کار بعد از تحصیل را می‌دهد تا تجربه کار کانادایی را کسب کنند. حداقل زمان برای ویزای کار بعد از تحصیل به اندازه مدت زمان تحصیل آنها است البته لازم به ذکر است که افرادی که کمتر از 8 ماه سابقه تحصیلی دارند نمی‌توانند برای این ویزا اقدام کنند. در واقع دانشجویانی که در مقطع فوق لیسانس و بالاتر تحصیل کرده‌اند ویزای 3 ساله دریافت می‌کنند و مدت اعتبار ویزای کار بعد از تحصیل سایر مقاطع به اندازه زمان دوران تحصیل آنها خواهد بود.

چقدر بعد از فارغ التحصیلی می توان برای ویزای کار پس از تحصیل اقدام کرد؟

فارغ التحصیلانی که قصد ارائه درخواست برای ویزای کار بعد از تحصیل را دارند باید در مدت 6 ماه از آغاز اتمام تحصیلات اقدام کنند. در واقع هر دانشجو بعد از اتمام تحصیلات و دریافت گواهی پایان تحصیلات و ریز نمرات دوران تحصیل فقط 180 روز برای اقدام و درخواست ویزای کار فرصت دارد. توجه داشته باشد که در زمان ارائه درخواست باید مجوز تحصیل معتبری که زمان آن تمام نشده باشد، داشته باشد.

تذکر: اگر اعتبار مجوز تحصیل شما تمام شده است درخواست ویزیتور رکورد خود را ارائه کنید تا زمان حضور شما در کانادا بیشتر شود.

اگر مجوز تحصیل شما قبل از درخواست ویزای کار بعد از تحصیل منقضی شود و شما درخواست ویزیتور رکورد نکرده باشید دولت کانادا 90 روز به شما فرصت می‌دهد تا برای دریافت ویزای کار اقدام کنید، در این حالت باید وضعیت خود را به دانشجو برگردانید که مراحل آن را در زیر آورده ایم:

درخواست ویزای کار بعد از تحصیل کانادا را به صورت آنلاین ثبت کنید
در این مرحله باید 225 دلار کانادا برای درخواست PGWP پرداخت کنید
درخواست بازگشت به وضعیت دانشجویی را ثبت کنید
در این مرحله باید 350 دلار کانادا برای بازگشت به وضعیت دانشجویی پرداخت کنید
رسید پرداخت بازگشت به وضعیت دانشجویی را ضمیمه مدارک درخواست PGWP کنید
تذکر: اگر در مدت زمان 90 روز تعیین شده اقدامات لازم را انجام ندهید باید کانادا را ترک کنید.
دولت کانادا شرایطی برای ماندن و ترک نکردن کشور کانادا در صورت منقضی شدن شرایط اقامتی نیز تعیین کرده است. در صورتی که دانشجو درخواست تمدید مجوز تحصیل بدهد اما قبل از دریافت آن مجوز قبلی آن منقضی شود می‌تواند با شرایط گذشته خود به تحصیل ادامه دهد. یا اگر دانشجو درخواست ویزای کار ارائه کرده باشد اما نتیجه آن اعلام نشده و مجوز تحصیل وی باطل شود نیازی به ترک کشور کانادا نیست میتوان با مجوز اقامت قبلی خود در کانادا بماند.

میزان هزینه پرداختی ویزای کار پس از تحصیل چقدر است؟

مقدار هزینه پرداختی در زمان درخواست ویزای کار بعد از تحصیل مبلغ 255 دلار کانادا است. که این مبلغ به صورت آنلاین پرداخت و برای هر درخواست جداگانه پرداخت می‌شود. از این مبلغ پرداختی 100 دلار کانادا برای ویزای کار آزاد دریافت می‌شود و 155 دلار کانادا هزینه اجازه کار در این کشور است. توجه داشته باشید که رسید پرداخت هزینه ها باید به همراه مدارک در سایت آپلود شود.

میزان هزینه پرداختی ویزای کار پس از تحصیل

انواع مجوز برای کار بعد از تحصیل در کانادا

بعد از دریافت ویزای کار بعد از تحصیل در کانادا نیاز به مجوز کار دارید که دولت کانادا انواع مجوز را به دو دسته تقسیم کرده است، مجوز کار آزاد و مجوز کار کارفرمای ویژه . در زیر به تفکیک شرح داده شده است:
1

مجوز کار آزاد

مجوز کار آزاد یا Open Work Permit این امکان را برای فارغ التحصیلان ایجاد کرده است که شغل یا پیشنهاد شغلی را ارائه نکنند، یعنی ارائه معرفی نامه یا گواهی از کارفرما در این نوع مجوز نیاز نیست و میتوان برای هر کارفرمایی کار کرد. این مجوز به دارنده این امکان را می‌دهد تا در زمان اعتبار ویزای خود شغل خود را تغییر دهد. فرد در صورت داشتن ویزاهای کار آزاد BOWP، مهاجرت همسران حوزه آتلانتیک، برنامه جهانی جوانان، کار آزاد منظم، کار موقت برای همسران و کار پس از فارغ التحصیلی میتواند درخواست مجوز کار آزاد کند. در این نوع مجوز با توجه به اینکه فرد می‌تواند برای هر کارفرمایی کار کند، اما برخی مشاغل در این نوع مجوز اجازه فعالیت ندارند. مشاغلی که در این مجوز وجود ندارند را در زیر به تفکیک آورده ایم:
مشاغل خارج از قانون کار کانادا
کار در کنار کارفرمایان غیر مجاز
2

مجوز کار کارفرمای ویژه

Employer Specific Work Permit یا مجوز کار کارفرمای ویژه مخصوص افرادی است که در زمان دانشجویی و زمان تحصیل شغلی را پیدا و برای کارفرما کار کنند. در این شرایط دانشجو باید ویزای دانشجویی را تبدیل به ویزای کار کند. این بدان معنا است که فرد در طول اقامت خود در استخدام یک کارفرمای خاص کار کرده باشد.
این نوع مجوز در واقع گواهی از سمت کارفرمای مورد نظر شخص است که با توجه به شغل مورد نظر و شرایط فرد اجازه کار قانونی در کانادا را به فرد می‌دهد در این گواهی یا نامه‌ی LMIA باید نام کارفرما، محل کار و مدت زمانی که فرد اجزاه دارد در آن شغل کار کند بیان شده باشد.

نامه‌ی LMIA در واقع تاییده ای است که دولت کانادا برای کارفرما در جهت استخدام نیروی کار خارجی صادر می‌کند. این نامه اعلام یک موقعیت شغلی برای نیروی کار خارجی است که نشان می‌دهد در داخل کشور این نیروی کار وجود ندارد، متقاضی بعد از اینکه کارفرما این نامه را دریافت کرد درخواست دریافت مجوز کار را ارائه می‌کند. برای درخواست ویزای کار نیروی خارجی باید کپی نامه جاب آفر، قرارداد، کپی نامه LMIA و شماره نامه را ضمیمه پرونده کرد.

سوالات متداول پیرامون ویزای کار پس از تحصیل در کانادا

آیا بعد از تحصیل در کانادا می‌توان درخواست اقامت دائم داد؟

بله، اما برای اینکه مراحل از ابتدا برای اقامت دائم شما اماده باشد حتما با وکیل مهاجرت مشورت کنید تا پرونده تحصیلی شما از ابتدا کامل ارسال شود.

با دریافت ویزای کار بعد از تحصیل در کانادا می‌توان اقامت دائم کسب کرد؟

بله، بعد از ورود به بازار کار به مدت تقریبی 18 تا 24 ماه ، می‌توانید برای اقامت دائم اقدام کنید.

آیا برای دوره جدید تحصیلی می‌توان مجددا درخواست ویزای کار کرد ؟

خیر، فرد فقط یک بار می‌تواند درخواست این ویزا را ارائه کند.

ویزای کار بعد از تحصیل کانادا قبل از اتمام قابلیت تمدید دارد؟

خیر، اگر مدت زمان این ویزا تمام شود برای ماندن در کانادا باید درخواست ویزای دیگری را ارسال کنید.

بعد از دریافت ویزای کار بعد از تحصیل کانادا باید شغلی مطابق با تخصص داشت؟

خیر، این ویزا امکان کار کردن در هر شغل با هر کارفرمایی را ایجاد کرده است.

امکان درخواست ویزای کار و اقامت دائم همزمان وجود دارد؟

بله، می‌توان هر دو را همزمان درخواست داد تا در زمان بررسی پرونده اقامت، در کانادا حضور داشته و کار کنید.

می‌شود برای همسر و فرزند نیز همزمان درخواست ویزا کرد؟

بله می‌توانید به صورت همزمان درخواست ویزای تحصیلی فرزند یا ویزای کار همسر را به صورت جداگانه اراسال کنید زیرا هزینه ها باید جداگانه پرداخت شوند.

اگر خانواده فرد در زمان تحصیل همراه او باشند در زمان ویزای کار نیز می‌توانند حضور داشته باشند؟

خیر، اعضای خانواده باید برای اقامت و حضور در کانادا درخواست نوع دیگری از ویزا را ارائه کنند.