برنامه کارآفرینی و سرمایه گذاری در آلبرتا

معرفی برنامه کارآفرینی آلبرتا

برنامه کارآفرینی در آلبرتا (Rural Entrepreneur Stream) یک روش جذاب برای مهاجرت اقتصادی به کانادا است. افرادی که به ایجاد یا خرید یک کسب و کار در آلبرتا علاقه‌مند هستند، می‌توانند با ارسال نامه فرم ابراز علاقه (Expression of Interest) در این برنامه شرکت کنند. شرکت در برنامه کارآفرینی آلبرتا به افراد این امکان را می‌دهد تا نقش مؤثری در تحرک اقتصادی مناطق روستایی این استان داشته باشند.
این روش مهاجرتی جزو برنامه مهاجرت مزیت آلبرتا یا AAIP (Alberta Advantage Immigration Program) است و به مناطقی با جمعیت کمتر از 100,000 نفر اختصاص دارد. برنامه AAIP از آخرین آمار سرشماری کانادا برای تعیین مناطق هدف استفاده می‌کند. در صفحه مهاجرت از طریق برنامه‌های استانی کانادا می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد برنامه‌های مهاجرتی استانی دیگر در این کشور کسب کنید.

معرفی برنامه کارآفرینی آلبرتا

بیشتر بخوانید: برنامه استانی آلبرتا

مزایای کارآفرینی در آلبرتا

1

سیستم اقتصادی و بانکی آلبرتا به‌صورت پایدار عمل می‌کند

2

سیاست‌های تجاری در آلبرتا به گونه‌ای مساعد و به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران ارائه شده‌اند.

3

نرخ کم مالیات، مراحل اداری ساده‌تر، و دسترسی به نیروی کار با استعداد، سرمایه‌گذاری در آلبرتا را جذاب‌تر کرده است.

4

آلبرتا با دارا بودن ارتباطات بین‌المللی و تمرکز بر صادرات، یک استان موفق به حساب می‌آید.

5

هزینه‌های زندگی در آلبرتا به مراتب مقرون به صرفه هستند.

6

امکان درخواست اقامت دائم در کانادا برای سرمایه‌گذاران به همراه همسر و فرزندان زیر ۲۲ سال آنها در آلبرتا وجود دارد.

شرایط شرکت در برنامه کارآفرینی آلبرتا

برای شرکت در برنامه کارآفرینی آلبرتا و افزایش شانس موفقیت در فرآیند مهاجرت از طریق این برنامه، لازم است تا چندین شرایط الزامی را به برآورده کنید. به دلیل اقتصاد پویای کانادا و مزایای بی شمار آن برای کارآفرینان، فعالیت کارآفرینی در هر یک از استان‌های این کشور به تصمیمی فوق العاده و موفقیت آمیز منجر می‌شود. در مقاله ویزای کارآفرینی کانادا، امکان بررسی مزایای مهاجرت از طریق راه‌اندازی کسب‌وکار در این کشور وجود دارد. اگر قصد دارید برای مهاجرت به صورت کارآفرینی به آلبرتا آماده شوید، لازم است که شرایط ذکر شده را به دقت رعایت نمایید.
شرایط شرکت در برنامه کارآفرینی آلبرتا

سابقه کار

افرادی که تمایل به شرکت در این برنامه را دارند، باید دارای حداقل سه سال تجربه کاری به عنوان مالک یا مدیر یک واحد تجاری باشند. برای مدیران ارشد، الزاماً چهار سال تجربه کاری در طول دهه گذشته الزامی است.

تحصیلات

الزاماً باید دارای حداقل مدرک فارغ‌التحصیلی دبیرستان باشید که با استاندارد کانادایی هماهنگ شده و توسط ارزیابی اعتبار تحصیلی یا ECA (Education Credential Assessment) تایید شده باشد. در وب‌سایت اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا یا IRCC، می‌توانید لیست سازمان‌های معتبر برای انجام این ارزیابی را مشاهده کنید.

معیار زبان

ضرورت حاصل از مهارت زبان انگلیسی در سطح CLB4 و همچنین زبان فرانسوی در سطح NCLC4 در هر یک از دانش‌های خواندن، نوشتن، شنیدن و گفتار الزامی است. نتایج هرکدام از آزمون‌های مربوط به این مهارت‌ها تنها به مدت دو سال اعتبار دارند. برنامه AAIP تنها نتایج آزمون‌های زبان زیر را قبول می‌کند:

  • آزمون عمومی برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادا یا CELPIP
  • آزمون زبان انگلیسی IELTS
  • آزمون زبان فرانسوی TEF
  • آزمون زبان فرانسوی TCF

دارایی خالص مورد نیاز

فرد متقاضی باید توانایی اثبات دارا بودن حداقل دارایی خالص به مبلغ 300,000 دلار را داشته باشد. این دارایی باید متعلق به خود فرد متقاضی، همسر یا پارتنر قانونی او باشد.

سرمایه‌گذاری تجاری

حداقل مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری، 200,000 دلار از درآمد شخص متقاضی (و یا همسر/پارتنر حقوقی) می‌باشد. در صورت داشتن سرمایه به میزان بیشتر، افزایش این مبلغ به ازای متقاضی، منجر به اختصاص امتیازات بیشتر در فرآیند مهاجرت خواهد شد.

شرایط تأسیس کسب‌وکار

در صورت آغاز یک کسب‌وکار جدید در آلبرتا، شما ملزم به داشتن حداقل 51 درصد مالکیت آن می‌باشید. شرکای تجاری نیز باید افرادی باشند که شهروندی کانادا دارند یا مقیم دائم این کشور هستند. اگر قصد دارید یک کسب‌وکار موجود را خریداری کنید، لازم است که 100 درصد مالکیت آن را حفظ کنید. همچنین، کسب‌وکار مورد نظر نباید در لیست مشاغل غیرمجاز قرار داشته باشد.

اشتغال زایی یا ایجاد شغل

افراد کارآفرینی که تصمیم به راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید می‌گیرند، موظف به ایجاد حداقل یک شغل تمام وقت برای شهروندان کانادایی یا افراد دارای اقامت دائم (به استثنای اعضای خانواده نزدیک) هستند. هر چه تعداد مواقع شغلی بیشتری ایجاد نمایند، امتیازات بیشتری به آن‌ها تخصیص می‌یابد. توجه به این نکته ضروری است که مدت زمان حداقل شغل ایجاد شده باید حداقل 6 ماه باشد. در صورتی که یک کسب‌وکار موجود را خریداری کنید، نیازی به ایجاد مواقع شغلی جدید نمی‌باشد.

نامه حمایت از جوامع آلبرتا

افراد درخواست‌دهنده می‌بایست یک نامه حمایت از یکی از جوامع روستایی آلبرتا به‌دست آورند.
کارآفرینی بریتیش کلمبیا | انواع روش های کارآفرینی بریتیش کلمبیا

انواع روش های کارآفرینی آلبرتا

برنامه کارآفرینی آلبرتا، با تنوع گسترده‌ای از روش‌ها، با توجه به شرایط افراد، فرصت‌های کارآفرینی متنوعی برای آن‌ها ارائه می‌دهد. برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان آلبرتا، به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های این استان این امکان را می‌دهد که با راه‌اندازی یک کسب‌وکار در کانادا، اقامت دائم بگیرند، و این برنامه برخی از محدودیت‌های سرمایه‌گذاری را برطرف می‌کند. برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان خارجی نیز به افرادی که در دانشگاه‌های دیگر تحصیل کرده‌اند، فرصت مهاجرت و راه‌اندازی کسب‌وکار در آلبرتا را می‌دهد. افراد با توانمندی‌ها و تجربه در بخش کشاورزی و مزرعه داری می‌توانند از برنامه کارآفرینی مزرعه داری آلبرتا بهره‌مند شوند و این برنامه به این دسته از کارآفرینان در راه‌اندازی یک مزرعه در این استان حمایت و کمک می‌کند. همچنین، برنامه کارآفرینی مناطق روستایی آلبرتا، با تأکید بر توسعه اقتصادی در مناطق روستایی، افراد را به راه‌اندازی کسب‌وکارهایی در این مناطق تشویق می‌نماید.
1

برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان آلبرتا - Graduate Entrepreneur Stream

برنامه کارآفرینی ویژه فارغ‌التحصیلان آلبرتا، به عنوان یک فرصت منحصر به فرد برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های استان البرتا طراحی شده است. این برنامه به آن دسته از فارغ التحصیلانی که تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه‌های این استان به اتمام رسانده‌اند، این امکان را می‌دهد که از طریق ایجاد یک کسب‌و‌کار در این منطقه، به صورت نسبتاً سریع اقامت دائم در کانادا را تجربه کنند. این برنامه برتری مهمی نسبت به دیگر طرح‌های کارآفرینی آلبرتا دارد؛ زیرا مقدار حداقل سرمایه‌گذاری در آن مشخص نشده است. به این ترتیب، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آلبرتا می‌توانند از این فرصت بهره‌مند شوند و با راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود، به همراه امتیازات اقتصادی اجرای کسب‌و‌کار در آلبرتا به دست آورند.
1

شرایط شرکت در برنامه کارآفرینی فارغ التحصیلان آلبرتا

شرایط لازم برای شرکت در برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان آلبرتا عبارتند از:

  • حداقل دو سال تحصیل در مقطع پس از دبیرستان در استان آلبرتا، که نیازمند ارائه مدرک دانشگاهی معتبر از یک مؤسسه آموزشی در آلبرتا می‌باشد.
  • داشتن اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP).
  • کسب نمره حداقل CLB 7 در مهارت‌های لیسنینگ، رایتینگ، ریدینگ و اسپیکینگ، معادل نمره آیلتس 6 در هرکدام از این مهارت‌ها.
  • راه‌اندازی یک بیزینس جدید در استان آلبرتا یا خرید یک بیزینس از پیش موجود.
  • داشتن حداقل 6 ماه تجربه کار به عنوان “مالک” یا “مدیر” یک بیزینس، که می‌تواند در داخل یا خارج از کانادا به دست آمده باشد.
  • سن متقاضیان باید بین 21 تا 49 سال باشد.
  • همسر یا پارتنر متقاضی دارای مدرک زبان در سطح CLB 5 باشد، یا حداقل دو سال سابقه تحصیل در آلبرتا (مقطع پس از دبیرستان) داشته باشد.
  • حداقل یکی از بستگان متقاضی باید در آلبرتا زندگی کند (که بستگان شامل مادر، پدر، فرزند، خواهر یا برادر می‌شوند).

PGWP چیست؟

دانشجویان بین‌المللی که دوره تحصیلی خود را در کانادا به پایان می‌برند، فرصت دارند در این کشور باقی بمانند و به فعالیت کاری بپردازند. این امکان به وسیله یک ویزای کار خاص به نام “اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی” یا “PGWP” فراهم می‌شود. این ویزا توسط اداره مهاجرت کانادا صادر می‌شود و دانشجویانی که در استان آلبرتا تحصیل کرده‌اند و قصد دارند در برنامه کارآفرینی آلبرتا شرکت کنند، می‌بایست در زمان اقدام برای این برنامه، ویزای “PGWP” معتبر داشته باشند.
2

جدول امتیاز بندی برنامه کارآفرینی فارغ التحصیلان آلبرتا

آخرین پروتکل کارآفرینی فارغ‌التحصیلان آلبرتا، افرادی که حداقل دو سال تحصیل در این استان را به پایان برده‌اند، این امکان را می‌دهد که EOI (نامه ابراز تمایل) خود را از طریق پورتال AAIP ارسال نمایند. این نیاز اساسی است اما تنها کافی نیست. EOI ها به ترتیب امتیازدهی می‌شوند و فقط افرادی که امتیاز بیشتری دریافت کرده‌اند، در این برنامه پذیرفته می‌شوند. امتیازها بر اساس فاکتورهایی چون تجربه کار، مدرک زبان، مدرک تحصیلی، تطبیق‌پذیری، میزان سرمایه‌گذاری، بیزینس پلن، و ایجاد شغل در آلبرتا تخصیص داده می‌شوند.

جدول امتیاز بندی برنامه کارآفرینی فارغ التحصیلان آلبرتا

سابقه

امتیاز

6 ماه

5

بیشتر از 6 ماه تا یک سال

10

بیشتر از یک سال

15

جدول امتیازدهی اشتغال زایی توسط کسب و کار شما

ایجاد شغل توسط کسب و کار

امتیاز

1 عنوان شغلی

5

2 عنوان شغلی

10

عنوان شغلی یا بیشتر

15

جدول امتیازدهی میزان مبلغ سرمایه گذاری

مبلغ سرمایه گذاری به دلار کانادا

امتیاز

25 هزار دلار یا کمتر

5

بیشتر از 25 هزار دلار تا 50 هزار دلار

10

بیشتر از 50 هزار دلار تا 75 هزار دلار

15

بیشتر از 75 هزار دلار

20

جدول امتیازدهی مدرک زبان

مدرک زبان

امتیاز

CLB 7

5

CLB 8

12

CLB 9 یا بالاتر

15

جدول امتیازدهی تحصیلات

مدرک تحصیلی

امتیاز

دوره کالج یا دو سال تحصیل پس از دبیرستان

5

کارشناسی

7

کارشناسی ارشد، مستر یا بالاتر از آن

10

جدول امتیازدهی سن

سن متقاضی

امتیاز

21 تا 49 سال

5

جدول امتیازبندی طرح کسب و کار

طرح کسب و کار

امتیاز

در یکی از حوزه های انرژی، کشاورزی، فناوری، تکنولوژی، مخابرات، هوافضا و خدمات مالی

40

کسب و کار در خارج از کلانشهرهای ادمونتون و کلگری ایجاد شود

5

جدول امتیازدهی تطبیق پذیری

طرح تطبیق‌پذیری

امتیاز

همسر متقاضی باید یکی از شرایط زیر را دارا باشد: حداقل داشتن یک سال سابقه کار فول تایم در آلبرتا حداقل دو سال سابقه تحصیل در آلبرتا مدرک زبان سطح CLB 5

10

اقامت یکی از بستگان درجه یک در آلبرتا (شامل پدر، مادر، خواهر و یا برادر)

10

3

مراحل برنامه کارآفرینی ویژه فارغ التحصیلان استان آلبرتا

پروسه برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان آلبرتا ابتدا با ثبت EOI توسط متقاضیان آغاز می‌شود. پس از ارتباط با استان و رتبه‌بندی، افراد موفق می‌توانند درخواست کامل خود را به همراه مدارک موردنیاز ارسال کنند. در صورت تایید شرایط کارآفرینی در آلبرتا، متقاضیان 14 روز فرصت دارند تا توافقنامه اجرایی را با استان منعقد کرده و جزئیات بیزینس خود را اعلام کنند. بلافاصله پس از امضای توافقنامه، “لتر آف ساپورت” یا “نامه حمایتی” صادر شده و متقاضی می‌تواند بیزینس خود را در آلبرتا راه‌اندازی کند. پس از گذشت حداقل یک سال از اجرای بیزینس و برآورده کردن شرایط توافقنامه، نومینیشن از سوی استان دریافت می‌شود و امکان درخواست اقامت دائم کانادا فراهم می‌شود. مهمترین نکته این است که برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان آلبرتا برخلاف سایر برنامه‌ها، مرحله دریافت ویزای کار (ورک پرمیت) را دربر ندارد؛ زیرا متقاضیان از قبل در آلبرتا ساکن بوده و ویزای کار پس از فارغ‌التحصیلی را حاصل کرده‌اند.
2

برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان خارجی - Foreign Graduate Entrepreneur Stream

1

شرایط شرکت در برنامه کارآفرینی فارغ التحصیلان خارجی آلبرتا

  • متقاضی باید حداقل 6 ماه سابقه کار تمام‌وقت به عنوان «مدیر اجرایی» یا «مالک» کسب‌وکار داشته باشد.
  • متقاضی باید یک مدرک دانشگاهی معتبر داشته باشد (مدرک دانشگاهی باید در ده سال گذشته، قبل از زمان اپلای، دریافت شده باشد).
  • متقاضی باید دارای نمره زبان معادل با سطح CLB 5 باشد (نمره آیلتس در مهارت خواندن 4 و در سه مهارت نوشتن، گوش‌کردن و صحبت‌کردن 5 باشد).
  • متقاضی باید بیزینس پلن خود را به یک سازمان مورد تأیید در آلبرتا ارسال کرده و برای راه‌اندازی کسب‌وکار در این استان، توصیه‌نامه از سازمان موردنظر را دریافت کند.
  • متقاضی باید یک پرزنتیشن شفاهی ده دقیقه‌ای از کسب‌و‌کار موردنظر خود ارائه دهد که همراه با نمایش اسلاید باشد و بر مواردی تمرکز کند که برای سرمایه‌گذار اهمیت دارد.
  • متقاضی باید دارای تمکن مالی کافی برای سرمایه‌گذاری در آلبرتا باشد (در مورد حداقل تمکن مالی موردنیاز، توضیحات در ادامه ارائه شده‌اند).
2

جدول امتیاز بندی برنامه کارآفرینی فارغ التحصیلان خارجی آلبرتا

ارزیابی امتیاز بندی برنامه کارآفرینی آلبرتا برای فارغ‌التحصیلان خارجی مبتنی بر پنج عامل زیر است و حداقل امتیاز موردنیاز مشخص نشده است. این برنامه به شدت رقابتی است و افرادی با بیشترین امتیازات به آن پذیرفته می‌شوند. عوامل امتیازدهی عبارتند از:

مدرک زبان

امتیازات متقاضیان بر اساس توانایی آن‌ها در مهارت‌های زبانی، به ویژه در حد CLB5، تعیین می‌شود.
سطح

امتیاز

CLB 5

10

CLB 6

15

CLB 7 20
CLB 8 یا بیشتر

30

توجه: کسب حداقل 10 امتیاز در این بخش الزامی است.

مدرک تحصیلی

امتیازات مرتبط با مدرک دانشگاهی فرد و کیفیت آن به‌عنوان یکی از معیارهای ارزیابی برنامه است.
مدرک تحصیلی

امتیاز

کاردانی یا کارشناسی

5

کارشناسی ارشد

10

دکتری

15

در این فاکتور اولویت با متقاضیانی است که شرایط زیر را داشته باشند:
افرادی که مدرک تحصیلی خود را در 5 سال گذشته قبل از اپلای گرفته باشند.

10

متقاضیانی که مدرک تحصیصلی خود را در یکی از رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات اخذ کرده باشند.

5

دکتری

15

توجه: کسب حداقل 5 امتیاز در این بخش الزامی است.

سابقه کاری

امتیازها بر اساس سابقه حرفه‌ای متقاضیان و تجربیات مدیریتی آن‌ها در حوزه‌های مدیریت و مالکیت کسب‌وکار تخصیص داده می‌شود.
سابقه کار به عنوان مدیر یا صاحب کسب و کار

امتیاز

6 ماه

5

بیشتر از 6 ماه و کمتر از یک سال

10

1 الی 2 سال

15

بیشتر از 2 سال

20

اولویت با متقاضیانی است که تجربه مالکیت کسب و کاری را دارند.

توجه: کسب حداقل 5 امتیاز در این بخش الزامی است.

میزان سرمایه‌گذاری

امتیازات به متقاضیانی اختصاص می‌یابد که حاضر به سرمایه‌گذاری با مبالغ بیشتر در آلبرتا هستند.
مبلغ سرمایه گذاری

امتیاز

کلانشهرهای ادمونتون و کلگری
100 هزار تا 150 هزار دلار کانادا

5

150 هزار تا 200 هزار دلار کانادا

10

200 هزار تا 250 هزار دلار کانادا

15

بیشتر از 250 هزار دلار کانادا

20

خارج از کلانشهرهای ادمونتون و کلگری
50 هزار تا 100 هزار دلار کانادا

5

100 هزار تا 150 هزار دلار کانادا

11

150 هزار تا 200 هزار دلار کانادا

18

بیشتر از 200 هزار دلار کانادا

25

توجه: کسب حداقل 5 امتیاز در این بخش الزامی است.

بیزینس پلن

ارزیابی امتیازات بر اساس ارائه بیزینس پلن و نمایش برنامه کارآفرینی به شیوه‌ای که موارد مهم و جذاب برای سرمایه‌گذاران را مشخص کند.
فاکتورها

امتیاز

منابع مالی و صورت حساب ها به طور دقیق در طرح کسب و کار مشخص شده باشند.

40

کسب و کار مد نظر در آلبرتا 2 موقعیت شغلی ایجاد کند

10

کسب و کار مد نظر در آلبرتا 3 موقعیت شغلی یا بیشتر ایجاد کند

15

توجه کنید که ایجاد شغل توسط بیزینس مدنظر در این برنامه الزامی نیست اما امتیاز دارد.
3

پروسه برنامه کارفرینی فارغ التحصیلان خارجی آلبرتا

مراحل برنامه کارآفرینی آلبرتا برای فارغ‌التحصیلان خارجی جهت دریافت اقامت کانادا به شرح زیر می‌باشد:
ثبت نام در برنامه کارآفرینی آلبرتا به وسیله ارسال EOI: متقاضیان برنامه کارآفرینی آلبرتا ملزم به ارسال ابراز تمایل (EOI) خود از طریق پورتال AAIP هستند. ارسال EOI به معنای اظهار تمایل به فعالیت کارآفرینی در آلبرتا است و هزینه‌ای ندارد. همراه با EOI، مدارک زیر نیز باید ارسال شود:

  • مدارک شناسایی و هویتی
  • توصیه‌نامه یا ریکامندیشن لتر از یک سازمان مورد تأیید در آلبرتا
  • طرح کسب و کار
  • فایل پاورپوینت حاوی اسلاید‌های پرزنتیشن
  • فرم تأییدیه دارایی

ارزیابی و رتبه‌بندی EOI: EOI هایی که در طول 30 روز کاری پس از ارسال درخواست ارسال می‌شوند، مورد بررسی و امتیازدهی قرار می‌گیرند. متقاضیان با بالاترین امتیازات، از طریق ایمیل به شماره ثبت شده دعوت به ارسال درخواست کامل برنامه کارآفرینی آلبرتا می‌شوند.

  • ارسال درخواست کامل: متقاضیان دعوت شده ملزم به ارسال پرونده کامل همراه با تمامی مدارک لازم می‌باشند. در این مرحله، هزینه ارسال درخواست 3500 دلار کانادا است و در صورت رد شدن درخواست، این مبلغ به شما باز نخواهد گشت.
  • زمان ارسال درخواست: مهلت ارسال درخواست پس از دریافت ایمیل تایید EOI 90 روز می‌باشد. توصیه می‌شود تمامی مدارک لازم را در ارسال پرونده خود به‌کار گیرید، زیرا پرونده‌های ناقص در این مرحله بررسی نخواهند شد.
امضای توافقنامه با استان آلبرتا: در صورت تایید درخواست شما، اداره مهاجرت آلبرتا یک “توافقنامه اجرایی” را به شما ارسال خواهد کرد که باید آن را امضا نمایید. توافقنامه اجرایی یک قرارداد است که بین شما و استان آلبرتا برقرار می‌شود و جزئیات بیزینس و تعهدات شما برای اجرای فعالیت‌های کارآفرینی خود در آن مندرج می‌شود.
درخواست ویزای کار: پس از امضای توافقنامه، برای شما یک “نامه حمایتی” یا Letter of Support صادر می‌شود. پس از دریافت این نامه حمایتی، شما می‌توانید درخواست دریافت ویزای کار دو ساله خود را ارسال کنید. لازم به ذکر است که این نامه حمایتی توسط استان آلبرتا صادر می‌شود، اما برای دریافت ویزای کار، شما باید درخواست خود را به اداره مهاجرت کانادا (IRCC) ارسال نمایید.
ورود به استان آلبرتا و اجرا و راه اندازی کسب و کار: پس از دریافت ویزای کار، شما می‌توانید همراه خانواده‌تان وارد استان آلبرتا شوید. پس از ورود به این استان، شما دارای دو سال فرصت خواهید بود تا بیزینس خود را راه‌اندازی کرده و به تعهداتی که در توافقنامه با استان آلبرتا جاری کرده‌اید، عمل نمایید. در پایان هر دوره شش ماهه، شما موظف به ارسال گزارشی از پیشرفت کسب‌وکار خود به AAIP خواهید بود.
دریافت گواهی نامزدی از استان آلبرتا: حداقل یک سال پس از شروع فعالیت بیزینس در این استان و در صورتی که کسب‌وکار شما به عنوان یک بیزینس موفق با عملکرد قابل قبول محسوب شود و شما تعهدات خود را به ‌طور کامل اجرا کرده باشید، می‌توانید به دریافت گواهی نامزدی (نومینیشن) اقدام کنید. برای دریافت این گواهی نامزدی، شما باید یک گزارش نهایی از فعالیت‌های بیزینس خود را به AAIP ارسال نمایید. این گزارش توسط مراجع مختصر و در صورتی که شرایط موردنیاز رعایت شده باشند، گواهی نامزدی برای شما صادر خواهد شد.
دریافت اقامت دائم کانادا: پس از دریافت گواهی نامزدی، شما باید برای دریافت اقامت دائم به اقدام کنید که توسط اداره مهاجرت کانادا صادر می‌شود. در این مرحله، مدارک خود همراه با نامه گواهی نامزدی را به اداره مهاجرت کانادا ارسال کنید. پرونده شما توسط مقامات این اداره مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید، ویزای اقامت دائم کانادا برای شما و اعضای خانواده‌تان صادر خواهد شد.
3

برنامه کارآفرینی مزرعه داری آلبرتا - Farm Stream

برنامه کارآفرینی آلبرتا ویژه کشاورزان، یک فرصت منحصر به فرد برای جذب کارآفرینانی فراهم می‌کند که دارای توانمندی مالی کافی برای خرید یا راه‌اندازی یک مزرعه در استان آلبرتا هستند و علاقه به فعالیت در زمینه کشاورزی دارند. این برنامه پیشتر به عنوان “برنامه خود اشتغال کشاورز آلبرتا” شناخته می‌شد.
1

شرایط شرکت در برنامه کارآفرینی مزرعه داری آلبرتا

شرایط لازم برای کارآفرینی در آلبرتا ویژه کشاورزان عبارتند از:

  • انجام سرمایه‌گذاری حداقل 500 هزار دلار کانادا برای راه‌اندازی یک مزرعه در استان آلبرتا.
  • داشتن ارزش مجموع دارایی‌ها حداقل 500 هزار دلار کانادا.
  • داشتن تجربه کاری در زمینه مدیریت زمین‌های کشاورزی.
4

برنامه کارآفرینی مناطق روستایی آلبرتا - Rural Entrepreneur Stream

a )

شرایط کارآفرینی مناطق روستایی آلبرتا

شرایط برنامه کارآفرینی در مناطق روستایی آلبرتا برای ورود به این برنامه شامل چند معیار مهم است. متقاضیان باید دارای حداقل سه سال تجربه کار به عنوان مدیر یا مالک بیزینس باشند، البته داشتن حداقل چهار سال سابقه کار به عنوان مدیر اجرایی نیز پذیرفته می‌شود. مدرک تحصیلی باید حداقل دیپلم باشد، و همچنین مدرک زبان باید در سطح CLB 4 قرار داشته باشد.

ارزش مجموع دارایی‌ها باید حداقل 300 هزار دلار کانادا و سرمایه‌گذاری حداقل 200 هزار دلار کانادا باشد. یک سفر اکتشافی به منطقه موردنظر و نامه حمایت از یک جامعه روستایی آلبرتا نیز از شرایط لازم است. برای متقاضیانی که یک بیزینس جدید راه‌اندازی می‌کنند، شرط ایجاد حداقل یک شغل تمام‌وقت در آلبرتا اجباری است. همچنین، مالکان باید مالک حداقل 51% از سهام بیزینس خود باشند، و در صورت خرید بیزینس از پیش موجود، مالکیت 100 درصدی اجباری است. در آخر، متقاضیان با داشتن یکی از شرایط مانند سن بین 21 تا 49 سال، مدرک دانشگاهی برای همسر، مدرک زبان برای همسر یا وجود بستگان در آلبرتا، شانس بالاتری در قبولی ویزای آن‌ها خواهند داشت.

b )

جدول امتیاز بندی کارآفرینی مناطق روستایی آلبرتا

پس از ارسال اظهارنامه تمایل به برنامه کارآفرینی البرتا، درخواست شما ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شود. امتیازدهی در برنامه کارآفرینی آلبرتا (ویژه مناطق روستایی) بر اساس چندین فاکتور مهم انجام می‌شود که عبارتند از:

  • مبلغ سرمایه‌گذاری
  • میزان دارایی
  • مهارت‌های زبانی
  • سوابق تحصیلی
  • ایجاد شغل در آلبرتا توسط بیزینس
  • موقعیت مکانی بیزینس
  • سن
  • تطبیق‌پذیری


این فاکتورها به منظور ارزیابی جامع و کلی شرایط متقاضیان مشخص شده‌اند. هر فاکتور بر اساس معیارها و شاخص‌های خاص خود امتیازدهی می‌شود و نهایتاً امتیاز کلی برای هر متقاضی تشکیل می‌شود. این امتیازها تعیین‌کننده نقش مهمی در تصمیمات نهایی اداره مهاجرت البرتا برای انتخاب متقاضیان برنامه کارآفرینی آلبرتا (ویژه مناطق روستایی) دارند.

جدول امتیازدهی میزان مبلغ سرمایه گذاری

مبلغ سرمایه گذاری به دلار کانادا

امتیاز

200 هزار دلار تا 400 هزار دلار

5

400 هزار دلار تا 600 هزار دلار

10

600 هزار دلار تا 800 هزار دلار

15

بیشتر از 800 هزار دلار

20

توجه: کسب حداقل 5 امتیاز در این بخش الزامی است.

جدول امتیازدهی میزان دارایی شخصی

میزان دارایی شخصی

امتیاز

300 هزار دلار تا 400 هزار دلار

6

400 هزار دلار تا 500 هزار دلار

8

بیشتر از 500 هزار دلار

10

توجه کنید که کسب حداقل 6 امتیاز از این بخش الزامی است.

جدول امتیازبندی زبان

سطح زبان

امتیاز

CLB 4

15

CLB 5

20

CLB 6

25

توجه کنید که کسب حداقل 15 امتیاز از این بخش الزامی است.

جدول امتیازبندی مدرک تحصیلی

مدرک تحصیلی

امتیاز

دیپلم

4

کاردانی

7

کارشناسی و بالاتر

10

توجه کنید که کسب حداقل 4 امتیاز از این بخش الزامی است.

جدول امتیازبندی اشتغال زایی در آلبرتا

تعداد شغل ایجاد شده

امتیاز

1 موقعیت شغلی

4

2 موقعیت شغلی

8

3 موقعیت شغلی

12

4 موقعیت شغلی

16

5 موقعیت شغلی 20

جدول امتیازبندی موقعیت مکانی کسب و کار

جمعیت

امتیاز

کمتر از 10 هزار نفر

25

بین 10 هزار تا 50 هزار نفر

17

بین 50 هزار تا 100هزار نفر

10

توجه کنید که کسب حداقل 10 امتیاز از این بخش الزامی است.

جدول امتیازبندی سن

سن

امتیاز

21 تا 49 سال

5

توجه کنید که این برنامه محدودیت سنی ندارد اما متقاضیانی که در محدوده سنی 21 تا 49 سال باشند 5 امتیاز کسب خواهند کرد.

جدول امتیازبندی تجربه کار یا تحصیل در کانادا

سابقه کار یا تحصیل

امتیاز

در مناطق روستایی
12-24 ماه 10
بیشتر از 24 ماه 15
در کلانشهرهای ادمونتون و کلگری
18-30 ماه

6

بیشتر از 30 ماه 10
در سایر استان های کانادا
24-36 ماه 3
بیشتر از 36 ماه 5
توجه کنید که تجربه کاری یا تحصیلی شما باید در طی 10 سال گذشته پیش از زمان اپلای برای برنامه کارآفرینی به دست آمده باشد.

جدول امتیازبندی اقامت بستگان

اقامت بستگان و خانواده در آلبرتا

امتیاز

بستگان شما در استان آلبرتا ساکن باشند.

5

بستگان شما در جامعه محلی آلبرتا ساکن باشند.

10

توجه کنید که منظور از بستگان خانواده درجه یک شما یعنی پدر، مادر، خواهر، برادر و فرزند می‌باشد.

جدول امتیازبندی همسر متقاضی

پارامترهای مربوط به همسر

امتیاز

سطح زبان همسر
CLB 4

3

CLB 5

4

CLB 6

5

تحصیلات همسر
مدرک دیپلم یا فوق دیپلم 3
لیسانس یا بالاتر از آن 5
c )

بیزینس های غیر مجاز برای برنامه کارآفرینی مناطق روستایی آلبرتا

کلیه کسب‌وکارهای غیرمجاز که در محدوده برنامه کارآفرینی روستایی آلبرتا (برای فارغ‌التحصیلان خارجی) اشاره شده است، نیز در برنامه کارآفرینی روستایی البرتا پذیرفته نمی‌شوند. به علاوه، افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در آلبرتا را دارند و یک کسب‌وکار موجود در این استان را خریداری می‌کنند، باید به شرایط زیر توجه ویژه‌ای داشته باشند:

  • کسب ‌و کار خریداری شده نباید قبلاً به یکی از اعضای خانواده متقاضی یا تحت نظارت او قرار گرفته باشد.
  • کسب ‌و کار خریداری شده نباید قبلاً تحت مالکیت یا مدیریت یک متقاضی برنامه AAIP (برنامه کارآفرینی آلبرتا) قرار گرفته باشد.

امتیازبندی برنامه کارآفرینی آلبرتا

ارزیابی شرکت‌کنندگان در برنامه کارآفرینی آلبرتا تحت سیستم امتیازبندی متکی بر معیارهای مختلفی است که شامل سوابق کاری، تحصیلی، و شرایط فردی می‌شود. افراد با امتیاز بالاتر، فرصت بیشتری برای موفقیت در فرآیند مهاجرت به کانادا دارند. در جداول زیر، نحوه کامل امتیازدهی برنامه کارآفرینی در آلبرتا را مشاهده می‌کنید.
امتیازبندی برنامه کارآفرینی آلبرتا
معیار توضیحات فاکتور امتیاز
امتیاز فاکتورهای منطقه روستایی (حداکثر 25 امتیاز) جوامع روستایی و جوامع خارج از مناطق شهری ادمونتون (Edmonton) و کلگری (Calgary)

جمعیت کمتر از 100 هزار نفر

25
جمعیت 10 هزار تا 50 هزار نفر 15
50 هزار تا 100 هزار نفر

10

معیار توضیحات فاکتور امتیاز
فاکتورهای مربوط به سابقه کاری با حداکثر 20 امتیاز تجربه مدیریت، مالکیت و یا مدیریت ارشد کسب‌وکار طی 10 سال گذشته با حداکثر 20 امتیاز جزو الزامات اجباری مالکیت و مدیریت کسب‌وکار به مدت بیش تر از 3 و کمتر از 4 سال

12

مالکیت و مدیریت کسب‌وکار به مدت 4 و کمتر از 5 سال

16

مالکیت و مدیریت کسب‌وکار به مدت 5 سال یا بیشتر

20

مدیریت ارشد یک بیزینس به مدت 4 سال تا کمتر از 5 سال

12

مدیریت ارشد یک بیزینس 5 تا کمتر از 6 سال

16

مدیریت ارشد یک بیزینس به مدت 6 سال یا بیشتر

20

معیار توضیحات فاکتور امتیاز
عوامل ایجاد کسب‌وکار با حداکثر 60 امتیاز کل سرمایه‌گذاری بیزینس با حداکثر 20 امتیاز جزو الزامات اجباریجزو الزامات اجباری 200,000 تا 399,999 دلار (حداقل الزام) 5
400,000 تا 599,999 دلار

10

600,000 تا 799,999 دلار

15

800,000 دلار یا بیشتر

20

دارایی خالص (حداکثر 10 امتیاز) جزو الزامات اجباری 300,000 تا 399,999 دلار (حداقل الزام)

6

400,000 تا 499,999 دلار

8

500,000 دلار یا بیشتر

10

ایجاد شغل ایجاد شغل برای اتباع کانادایی یا مقیم دائم (به‌جز بستگان نزدیک) به مدت حداقل 6 ماه (حداکثر 20 امتیاز) نیاز اجباری برای خرید کسب‌وکار، ایجاد شغل الزامی نیست اما امتیاز اضافی دارد. 1 شغل

4

2 شغل

8

3 شغل

12

4 شغل

14

5 شغل یا بیشتر

20

خرید کسب‌وکار موجود (حداکثر 10 امتیاز) الزام اجباری نیست. سرمایه‌گذاری برای مالکیت یک بیزینس موجود

10

معیار توضیحات فاکتور امتیاز
عوامل سرمایه انسانی با حداکثر 35 امتیاز مهارت زبان خارجی، امتیاز: حداکثر 25 جزو الزامات اجباری آزمون CLB/NCLC سطح 4، برای مهارت‌های چهارگانه حداقل الزام

15

آزمون CLB / NCLC سطح 5

20

آزمون CLB / NCLC سطح 6

25

تحصیلات (حداکثر 10 امتیاز) جزو الزامات اجباری مدرک دیپلم دبیرستان معادل استانداردهای کانادا حداقل الزام

4

داشتن مدرک دیپلم یا کاردانی حداقل 1 سال

7

مدرک لیسانس یا بالاتر

10

معیار توضیحات فاکتور امتیاز
عوامل سازگاری حداکثر 35 امتیاز داشتن تحصیل یا تجربه کار در کانادا یا استان آلبرتا در 10 سال گذشته (حداکثر امتیاز= 15) یک الزام اجباری نیست. بیش از 12 کمتر از 24 ماه در مناطق روستایی آلبرتا

10

بیشتر از 24 ماه در مناطق روستایی آلبرتا

15

بیشتر از 18 کمتر از 30 ماه در مناطق غیرروستایی آلبرتا

6

بیشتر از 30 ماه در مناطق غیرروستایی آلبرتا

10

24 تا 36 ماه در کانادا

3

بیشتر از 36 ماه در کانادا

5

بستگان در آلبرتا (حداکثر امتیاز= 10 ) یک الزام اجباری نیست. بستگان = پدر، ناپدری، مادر، نامادری، فرزند، فرزند ناتنی، برادر، برادر ناتنی، خواهر، خواهر ناتنی، نامزد یا همسر یا شریک زندگی مشترک بستگانی که در آلبرتا زندگی می‌کنند.

5

اقوامی که در منطقه‌ای که می خواهید در آن زندگی کنید و یک کسب و کار را اداره کنید، زندگی می‌کنند .

10

تسلط یا تحصیلات زبان خارجی همسر یا شریک زندگی (حداکثر 5 امتیاز) یک الزام اجباری نیست. تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسه آزمون CLB/NCLC در سطح 4 (برای مهارت‌های چهارگانه)

3

آزمون CLB / NCLC در سطح 5 4
آزمون CLB / NCLC در سطح 6

5

و / یا تحصیلات: گواهی، مدرک کاردانی یا دیپلم (حداقل یک سال)

3

مدرک لیسانس یا بالاتر

5

شرایط سنی (حداکثر امتیاز = 5) یک الزام اجباری نیست.

-

21 تا 49 سال

5

مشاغل غیر مجاز در برنامه کارآفرینی آلبرتا

مشاغل غیر مجاز در برنامه کارآفرینی آلبرتا

کسب‌وکارهایی که قصد دارید در برنامه کارآفرینی آلبرتا راه‌اندازی کنید، باید با دقت مشخصات شغلی خود را انتخاب کنید، زیرا تمامی فعالیت‌های تجاری و شغل‌ها در این برنامه قابل قبول نیستند. در اینجا لیستی از کسب‌وکارهای غیرمجاز برای مهاجرت به کانادا از طریق برنامه کارآفرینی آلبرتا آورده شده است:
  • کسب‌وکارهای خارج از چارچوب قانونی و مقررات مهاجرت و پناهندگی.
  • کسب‌وکارهایی که ارزش افزوده اقتصادی ندارند، از جمله پرداخت وام روزانه، نقدینگی چک و مشاغل مشابه.
  • کسب‌وکارهای مدیریت ناکارآمد یا سرمایه‌گذاری غیرفعال.
    فعالیت‌های اجاره و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مانند املاک و مستغلات.
  • مشاغل پروژه‌ای یا فصلی.
  • مشاغل خانگی که به دلایل تجاری یا صنعتی قرار نمی‌گیرند.
  • اداره خانه‌های اقامتی یا اقامتگاه‌های شبانه و سرو صبحانه.
  • کسب‌وکارهایی که بخشی از مالکیت آن‌ها به یکی از بستگان متقاضی تعلق دارد.
  • کسب‌وکارهایی که در چهار سال گذشته تحت مالکیت یا مدیریت متقاضی برنامه کارآفرینی بوده‌اند.
  • کسب‌وکارهایی که مالکیت آن‌ها طی 3 سال گذشته از برنامه Rural Entrepreneur Stream Business تغییر داده‌اند.
  • کسب‌وکارهای فعال در زمینه تولید، توزیع، یا فروش محصولات یا خدمات غیراخلاقی.
  • کسب‌وکارهایی که به هر دلیلی منجر به بدنامی AAIP و دولت آلبرتا می‌شوند.
  • به یاد داشته باشید که انتخاب صحیح شغل و کسب‌وکار بسیار مهم است تا برنامه مهاجرتی شما با موفقیت پیش برود.

هزینه ویزای کارآفرینی آلبرتا کانادا

هزینه‌های ویزای کارآفرینی آلبرتا در کانادا متناسب با نوع برنامه، تعداد افراد خانواده و پارامترهای تاثیرگذار دیگر است. برنامه‌های مختلف نیازهای مالی متفاوتی دارند و میزان سرمایه‌گذاری نیز ممکن است متفاوت باشد. همچنین، هزینه‌های دیگر مانند هزینه‌های بررسی ویزا، آزمون زبان، و مدارک مورد نیاز نیز وجود دارند. در ادامه به طور حدودی هزینه‌های مرتبط با هر یک از 4 روش رایج برنامه کارآفرینی آلبرتا را برای شما مخاطبان سایت موسسه مهاجرتی صفامهر قرار داده ایم.
هزینه ویزای کارآفرینی آلبرتا کانادا
نوع برنامه هزینه
برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان خارجی آلبرتا 3500 دلار کانادا
برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان آلبرتا 3500 دلار کانادا
برنامه کارآفرینی مزرعه داری آلبرتا 500 دلار کانادا
برنامه کارآفرینی مناطق روستایی آلبرتا 3500 دلار کانادا

علاوه بر این هزینه ویزا و هزینه های مربوط به مهاجرت باید مبالغ زیر را نیز در نظر بگیرید:

علاوه بر این هزینه ویزا و هزینه های مربوط به مهاجرت باید مبالغ زیر را نیز در نظر بگیرید:
هزینه بیومتریک یا انگشت نگاری کانادا 85 دلار برای هر نفر
هزینه ورک پرمیت 155 دلار کانادا

سوالات متداول برنامه کارآفرینی آلبرتا

چه مدت زمانی طول می‌کشد تا ویزای کارآفرینی آلبرتا صادر شود؟

بررسی مدارک و پروسه پردازش ویزای کارآفرینی آلبرتا ممکن است چند ماه به طول بینجامد. زمان دقیق معمولاً با توجه به ویژگی‌ها و شرایط هر متقاضی و برنامه مهاجرتی وی متفاوت است.

آیا برای شرکت در برنامه کارآفرینی آلبرتا نیاز به دانش زبان انگلیسی یا فرانسه است؟

بله، معمولاً نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه با سطح معینی (معمولاً CLB 5 یا بالاتر) دارید.

آیا می‌توانم خانواده‌ام را همراه با خود به کانادا بیاورم؟

بله، درخواست کارآفرین می‌تواند شامل افراد خانواده نیز شود و آن‌ها می‌توانند همراه با کارآفرین وارد خاک کانادا شوند و در کانادا اقامت نمایند.

چه کسانی می توانند برای دریافت ویزای کارآفرینی آلبرتا اقدام کنند؟

هر کسی که قصد راه اندازی یک کسب و کار در البرتا را داشته باشد می تواند برای دریافت ویزای کارآفرینی این استان اقدام کند. فارغ التحصیلان موسسات آموزشی و دانشگاه های آلبرتا و دانشگاه های خارجی می توانند در برنامه کارآفرینی آلبرتا شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *