فدرال اسکیل ورکر

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا Federal Skilled Worker Program (FSWP)

برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا یکی از مسیرهای مهاجرت به کانادا برای افرادی است که مهارت‌ها و تجربیات مورد نیاز برای موفقیت در بازار کار کانادا دارند. کانادا برای نیروهای ماهر شرایطی را فراهم کرده است که بتوانند به کانادا مهاجرت کنند و  اقامت دائم کانادا را بگیرند. این برنامه زیر عنوان و تحت مدیریت اکسپرس اینتری کانادا (Express Entry) عمل می‌کند و به افرادی که می‌توانند به یکی از سه برنامه اکسپرس اینتری وارد شوند، امکان مهاجرت به کانادا را می‌دهد:

برنامه کارگران ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program)

  • شما باید حداقل یک سال تجربه کاری معتبر در یک شغل متناسب با مهارت‌های خود را داشته باشید.
  • شما باید از لحاظ سنی و مهارت‌های زبان (به عنوان مثال، آزمون IELTS برای زبان انگلیسی) و دارا بودن تحصیلات مورد نیاز برای این برنامه، امتیاز کافی را کسب کنید.

برنامه مهاجرتی کارکنان و کارگران مشاغل مهارتی و فنی فدرال (Federal Skilled Trades Program)

  • باید حداقل دو سال تجربه کاری معتبر در یک شغل فنی را داشته باشید.
  • باید دارای حداقل تحصیلات متوسط دیپلم یا مدرک فنی و حرفه ای معتبر در زمینه مهارتی خود باشید.

برنامه کلاس تجربه کار کانادایی (Canadian Experience Class)

  • شما باید حداقل یک سال تجربه کاری معتبر در کانادا در یکی از شغل‌ها را داشته باشید.
  • باید دارای تجربه کاری با ویزای کاری (Work Permit) در کانادا باشید.

برای شرکت در برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا (Federal Skilled Worker Program)، شما باید ابتدا یک پروفایل اکسپرس انتری ایجاد کنید و سپس به امتیاز بر اساس عواملی مانند تجربه کاری، تحصیلات، مهارت‌های زبانی، و سن خود برای انتخاب در میان متقاضیان انتخاب‌شده (Express Entry pool) رتبه‌بندی شوید. در صورتی که رتبه و امتیاز شما برای یک دعوتنامه درخواست مهاجرت به کانادا کافی باشد، شما واجد شرایط دریافت دعوتنامه اسکیل ورکر و مهاجرت به کانادا خواهید شد.

فدرال اسکیل ورکر چیست؟

برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا (Federal Skilled Worker Program) FSWP یکی از برنامه‌های مهاجرت به کانادا است که توسط دولت کانادا اداره می‌شود. این برنامه به افرادی که دارای مهارت‌ها و تجربیات مورد نیاز برای موفقیت در بازار کار کانادا هستند، اجازه مهاجرت به کانادا را می‌دهد. مهاجرانی که تمایل به شرکت در برنامه فدرال اسکیل ورکر دارند، باید از لحاظ مهارت‌ها و تجربیات مورد نیاز برای شغل‌های مشخصی که در لیست شغل‌های مهاجرتی کانادا (National Occupational Classification یا NOC) آمده، واجد شرایط باشند. برای ورود به این برنامه، افراد باید امتیاز کافی کسب کنند.
فدرال اسکیل ورکر چیست؟

مزایای برنامه اسکیل ورکر کانادا کدامند؟

برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا دارای مزایای بسیاری برای افرادی است که مهارت‌ها و تجربیات مورد نیاز برای موفقیت در بازار کار کانادا دارند. در زیر، به مزایای اصلی این برنامه اشاره خواهیم کرد:

اقامت دائم

افرادی که در برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا موفق می‌شوند، امکان مهاجرت و اقامت دائمی به کانادا را پیدا می‌کنند. این به افراد اجازه می‌دهد تا به عنوان شهروند در کانادا زندگی کنند و از تمامی حقوق و مزایا مرتبط با وضعیت شهروندی بهره‌مند شوند.

دسترسی به بازار کار کانادا

کانادا یکی از بازارهای کاری پیشرفته و رو به رشد جهانی است. با مهاجرت به کانادا از طریق این برنامه، شما به عنوان یک کارگر ماهر به فرصت‌های شغلی مناسب و با درآمد بالا در کانادا دسترسی خواهید داشت.

حقوق و مزایا

کلیه شهروندان کانادایی حق بهره‌مندی از خدمات اجتماعی، تأمین اجتماعی، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی رایگان و تحصیل رایگان برای فرزندان خود را دارند.

امکانات آموزشی عالی

کانادا دارای یک سیستم آموزش عالی در جهان با دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر در رتبه بندی های جهانی است. مهاجران و فرزندان آن‌ها به این مزایای آموزشی دسترسی دارند.

تنوع فرهنگی

کانادا یک کشور چندفرهنگی است و تنوع فرهنگی بسیار دارد. شما در این کشور با افرادی از نژادها، اعتقادات، و فرهنگ‌های مختلف زندگی خواهید کرد، که می‌تواند تجربه فرهنگی بسیار جذابی باشد.

امکانات خدماتی

کانادا دارای سیستم بهداشت و درمانی عالی است و شما و خانواده‌تان می‌توانید از این خدمات بهره‌مند شوید. همچنین، سیستم مهاجرت کانادا از افراد مهاجر به طور کامل پشتیبانی می‌کند و به آنها امکاناتی برای زندگی در جامعه محلی و یادگیری زبان انگلیسی یا فرانسه ارائه می‌دهد.

شرایط اولیه برای اقدام ویزای فدرال اسکیل ورکر کانادا چیست؟

شرایط اولیه برای شروع فرآیند درخواست ویزای فدرال اسکیل ورکر کانادا به شرح زیر است. لطفاً توجه داشته باشید که این شرایط ممکن است به مرور زمان دچار تغییراتی شوند، بنابراین به وب‌سایت رسمی مهاجرت و شهروندی کانادا مراجعه کنید و یا با مشاور مهاجرت معتبر تماس بگیرید تا اطلاعات به‌روز را بدست آورید. در هر صورت، شرایط عمومی شامل موارد زیر می‌شوند:

شرایط اولیه برای اقدام ویزای فدرال اسکیل ورکر کانادا چیست؟

جزء یکی از دسته‌های شغلی مورد تایید باشید

شما باید برای شرکت در برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا، به یکی از دسته‌های شغلی مورد تایید در لیست شغل‌های مهاجرتی کانادا (National Occupational Classification یا NOC) مسلط باشید. این لیست شامل شغل‌های مختلفی از جمله مهندسان، حسابداران، پزشکان، معلمان، برنامه‌نویسان و غیره می‌شود.

تجربه کاری

شما باید حداقل یک سال تجربه کاری معتبر در موقعیت شغلی مرتبط با شغلی که در لیست NOC آمده، داشته باشید. این تجربه کاری می‌تواند در کانادا یا در خارج از کانادا به دست آمده باشد.

تحصیلات آکادمیک معتبر

شما باید دارای مدرک تحصیلی معتبر باشید.

مدرک زبان و تائید مهارت‌های زبانی

شما باید مهارت‌های زبانی مناسبی در یکی از زبان‌های مورد تائید برای مهاجرت به کانادا داشته باشید. اغلب این زبان‌ انگلیسی و یا فرانسوی هستند. شما باید نتایج قابل قبولی در یکی از آزمون‌های رایج زبان (مانند IELTS برای انگلیسی) داشته باشید.

امتیازهای کافی

 برای مهاجرت به کانادا شما باید امتیازهای کافی کسب کنید. امتیازها بر اساس عواملی مانند سن، تجربه کاری، تحصیلات، مهارت‌های زبانی، و قبولی در دسته‌های شغلی NOC محاسبه می‌شوند.

ویزای کانادایی

اگر در حال حاضر در کانادا با ویزای کاری (Work Permit) کار می‌کنید، ممکن است برنامه فدرال اسکیل ورکر به عنوان یک راه برای مهاجرت دائمی به شما ارائه شود.

میزان وضعیت مالی مورد نیاز

شما باید بتوانید ثابت کنید که دارای وضعیت مالی مناسبی برای زندگی در کانادا هستید. این شامل پرداخت هزینه‌های زندگی می‌شود.

امتیاز بندی برنامه فدرال اسکیل ورکر به چه نحوی است؟

برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا از یک سیستم امتیازدهی برای انتخاب متقاضیان مهاجرت به کانادا استفاده می‌کند. این سیستم امتیازدهی بر اساس چندین عامل اصلی مانند سن، تحصیلات، تجربه کاری، مهارت‌های زبانی، و عوامل دیگر محاسبه می‌شود. در ادامه، عوامل اصلی و روش محاسبه امتیازها در برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا آمده است.
امتیاز بندی فدرال اسکیل ورکر به چه نحو است؟
1

سابقه کاری و نحوه محاسبه امتیاز آن در برنامه فدرال اسکیل ورکر

برنامه فدرال اسکیل ورکر یکی از برنامه‌های مهاجرتی کانادا است که توسط دولت کانادا اجرا می‌شود و به افراد ماهر از سراسر جهان کمک می‌کند تا به کانادا مهاجرت کنند و در آنجا کار و زندگی کنند. سابقه کاری یکی از عوامل مهم در محاسبه امتیازهای این برنامه مهاجرتی است و اهمیت زیادی دارد. در ادامه به نحوه محاسبه امتیاز سابقه کاری در برنامه فدرال اسکیل ورکر پرداخته می‌شود:

مدت زمان سابقه کاری

مدت زمانی که شما در یک شغل ویژه و مرتبط با شغلی که در درخواست مهاجرتی‌تان انتخاب کرده‌اید، کار کرده‌اید، مدت زمان سابقه کاری شما محسوب می‌شود. این مدت زمان به سال‌ها و ماه‌ها تبدیل می‌شود.

امتیاز برای مدت زمان کار

بر اساس مدت زمان سابقه کاری شما، امتیازهای مختلفی در نظر گرفته می‌شود. امتیازهایی که بر اساس مدت زمان کار در نظر گرفته می‌شود ممکن است به صورت زیر باشد:

سابقه کار

امتیاز

کمتر از 1 سال

امتیاز 0

1 تا 2 سال

امتیاز 15

3 تا 4 سال

امتیاز 25

5 سال یا بیشتر

امتیاز 50

شغل ویژه

نوع شغلی که در آن مدت زمان کار کرده‌اید نیز اهمیت دارد. برخی شغل‌ها ممکن است بیشتر امتیاز داشته باشند. برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد امتیازهای شغل ویژه، به لیست شغل‌های مهارتی کانادا (National Occupational Classification – NOC) مراجعه کنید. همچنین شما باید جاب آفر و گواهی صلاحیت از کانادا داشته باشید.
2

سطح زبان و تاثیر آن بر امتیاز بندی اسکیل ورکر

سطح زبان مورد نیاز و تأثیر آن بر امتیاز‌بندی برنامه فدرال اسکیل ورکر در کانادا یکی از عوامل مهم در انتخاب متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق برنامه اسکیل ورکر است. زبان مهاجران تأثیر مستقیم بر امتیازی که در این برنامه کسب می‌کنند دارد و در دو زمینه مهم تأثیر دارد:

آزمون زبان

مدت زمانی که شما در یک شغل ویژه و مرتبط با شغلی که در درخواست برای شرکت در برنامه فدرال اسکیل ورکر، مهاجران باید نمره‌ای معتبر در یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی یا فرانسه کسب کنند. برای زبان انگلیسی، معمولاً از آزمون‌های IELTS (سیستم تست زبان بین‌المللی) یا CELPIP (آزمون توانایی زبان انگلیسی کانادایی) استفاده می‌شود. برای زبان فرانسه، آزمون TEF (تست ارزیابی زبان فرانسه) یا TCF (تست معاصر زبان فرانسه) معتبر هستند.انتخاب کرده‌اید، کار کرده‌اید، مدت زمان سابقه کاری شما محسوب می‌شود. این مدت زمان به سال‌ها و ماه‌ها تبدیل می‌شود.

امتیازهای زبان

امتیازهایی بر اساس نمره‌های آزمون زبان در نظر گرفته می‌شود. نمره‌های مختلف در آزمون‌های مختلف به امتیازهای مختلفی منتج می‌شوند. به طور معمول، نمرات بالاتر در آزمون‌های زبان به امتیازهای بیشتر در این برنامه مهاجرتی منجر می‌شوند.

امتیازهای زبان معمولاً در برنامه فدرال اسکیل ورکر به دو زبان (انگلیسی و فرانسه) تخصیص می‌یابد. اگر شما نمره‌های خوبی در هر دو زبان داشته باشید، امتیاز بیشتری کسب خواهید کرد. این امتیازها به امتیازهای کلی شما اضافه می‌شوند و نقش مهمی در انتخاب مهاجران توسط دولت کانادا دارند.

آزمونهای انگلیسی مورد تایید

در مورد آزمون زبان انگلیسی، معمولاً برنامه‌های مهاجرت به کانادا نیازمند ارائه نمره‌ در آزمون‌های زبان انگلیسی معتبر هستند. برخی از آزمون‌های زبان انگلیسی معتبر و مورد تائید برای این برنامه‌ها عبارت‌اند از:

  • IELTS (International English Language Testing System): IELTS یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی است که در بسیاری از کشورها به عنوان شاخص مهارت زبان قبول می‌شود.
  • CELPIP (Canadian English Language Proficiency Index Program): CELPIP یک آزمون زبان انگلیسی کانادایی است که توسط دولت کانادا ارائه می‌شود.

آزمونهای فرانسوی مورد تایید

TEF Canada (Test d’évaluation de français pour le Canada): اگر شما می‌خواهید مهارت‌های زبان فرانسه خود را نشان دهید (مثلاً در مواردی که مورد نیاز باشد)،TEF Canada یکی از آزمون‌های مورد تایید است.

سطح مهارت های زبان اول

مهارت های خواندن و شنیداری

مهارت های گفتار و نوشتار

سیستم CLB

حداقل 7 (میانه)

حداقل 6 (متوسط)

سیستم IELTS

حداقل 6.0

حداقل 6.0

سیستم CELPIP

حداقل 7

حداقل 7

3

سطح تحصیلات

سطح تحصیلات نیز یکی از عوامل مهم در برنامه فدرال اسکیل ورکر (Federal Skilled Worker Program) کانادا می‌باشد و تأثیر بسزایی بر امتیاز‌بندی و قبولی مهاجر در این برنامه دارد. سیستم امتیازدهی در این برنامه بر اساس سطح تحصیلات افراد در پایین به صورت جدول نمایش داده می شود.

نکته: حداکثر امتیاز برای افراد مجرد 150 امتیاز، برای متقاضی متاهل 140 امتیاز و برای همسر متقاضی 10 امتیاز می‌باشد.

تحصیلات متقاضی مجرد

متقاضی متاهل

دکترا

150 متقاضی: 140 امتیاز
همسر متقاضی: 10 امتیاز
فوق لیسانس و یا دوره تخصصی کارورزی 135

متقاضی: 126 امتیاز
همسر متقاضی: 10 امتیاز

دو یا بیشتر از 2 مدرک تحصیلی پس از دیپلم که حداقل یکی از آن‌ها سه ساله باشد. 128

متقاضی: 119 امتیاز
همسر متقاضی: 9 امتیاز

لیسانس یا دوره سه ساله و یا بیشتر از دیپلم 120

متقاضی: 119 امتیاز
همسر متقاضی: 8 امتیاز

دوره دو ساله پس از دیپلم 98

متقاضی: 112 امتیاز
همسر متقاضی: 8 امتیاز

دوره دو ساله پس از دیپلم 98

متقاضی: 91 امتیاز
همسر متقاضی: 7 امتیاز

دوره یک ساله پس از دیپلم 90

متقاضی: 84 امتیاز
همسر متقاضی: 6 امتیاز

دیپلم دبیرستان 30

متقاضی: 28 امتیاز
همسر متقاضی: 2 امتیاز

تاکید می‌شود که برای محاسبه امتیازهای تحصیلاتی، نوع مدرک، تخصص، دوره تحصیلی و دیگر عوامل ارزیابی می‌شوند. افزون بر سطح تحصیلات، عوامل دیگری نیز در امتیاز‌بندی شامل سن، تجربه کاری، امتیاز زبان، و دیگر عوامل مهم محاسبه می‌شوند. در نتیجه، ترکیب کلی امتیازهای شما تأثیر زیادی بر قابلیت قبولی شما در برنامه دارد.
4

سن

سن یکی از عوامل مهم در امتیازبندی برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا است و تأثیر مستقیم بر امتیاز کلی مهاجران دارد. در این برنامه، سن به شکل زیر در امتیازبندی محاسبه می‌شود:

نکته

حداکثر امتیاز برای افراد مجرد 110 امتیاز و برای افراد متاهل 110 می باشد.

 سن متقاضی مجرد متقاضی متاهل

45 سال و بالاتر

0

0

44 سال

6

5

43 سال

17

15

42 سال

28

25

41 سال

39

35

40 سال

50

45

39 سال

55

50

38 سال

61

55

37 سال

66

60

36 سال

72

65

35 سال

77

70

34 سال

83

75

33 سال

88

80

32 سال

94

85

31 سال

99

90

30 سال

105

95

20-29

110

100

19 سال

105

95

18 سال

99

90

17 سال و کمتر

0

0

این تغییرات در امتیازبندی به این دلیل اعمال می‌شوند که دولت کانادا تمایل دارد افراد جوان‌تر و با توانمندی‌های بیشتر را به کانادا جذب کند و از آنها برای توسعه اقتصاد کشور استفاده کند.
5

جاب آفر کانادا

برنامه جاب آفر (Job Offer) در برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا، یکی از برنامه‌های مهاجرتی کانادایی، اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا مهاجرت به کانادا را آسان‌تر کنید. در این برنامه، اگر شما دارای یک پیشنهاد کاری معتبر از یک کارفرما یا کارفرمایی کانادایی باشید، این جاب آفر می‌تواند به شما امتیازهای اضافی در فرآیند امتیازبندی شما اضافه کند. امتیازهای مرتبط با جاب آفر در برنامه فدرال اسکیل ورکر به شکل زیر است:

امتیازهای جاب آفر

اگر شما دارای یک جاب آفر از یک کارفرما یا کارفرمایی کانادایی باشید، می‌توانید امتیازهای اضافی دریافت کنید. این امتیازها معمولاً بر اساس شغلی که پیشنهاد شده و جزئیات آن شغل، شرکت کارفرما، و میزان تطابق آن با نیازهای بازار کاری کانادا محاسبه می‌شود.

اعتبار جاب آفر

جاب آفر باید معتبر و تأیید شده باشد. برای تائید جاب آفر، شما باید ثابت کنید که پیشنهاد کار از طرف یک کارفرما واقعی و معتبر است و این شغل با نیازهای بازار کاری کانادا سازگار است و گواهی و مدارک لازم را ارئه دهید.

سایر عوامل

برخی وضعیت‌های خاص می‌توانند به شما امتیازهای اضافی در برنامه فدرال اسکیل ورکر بدهند. به عنوان مثال، اگر شما در کانادا با ویزای کاری (Work Permit) کار کنید و بعداً بخواهید درخواست مهاجرت کنید، ممکن است امتیازهای اضافی کسب کنید.
6

تطبیق پذیری اسکیل ورکر

تطبیق‌پذیری (Adaptability) یکی دیگر از عوامل مهم در امتیازبندی برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا است و به افراد امتیازهای اضافی برای توانایی‌ها و ویژگی‌های خاصی که آنها به کشور کانادا می‌آورند، اختصاص می‌دهد. این عامل به شما امتیازهای اضافی در فرآیند امتیازبندی اختصاص می‌دهد و می‌تواند نقش مهمی در تصمیم گیری دولت کانادا در انتخاب مهاجران ایفا کند. تطبیق‌پذیری به شکل زیر محاسبه می‌شود: امتیازهای مرتبط با جاب آفر در برنامه فدرال اسکیل ورکر به شکل زیر است:

تحصیلات همسر

اگر همسری که با شما مهاجرت می‌کند، دارای تحصیلات معتبر و معادل با تحصیلات شما باشد، شما امتیازهای اضافی خواهید گرفت. این امتیازها بر اساس سطح تحصیلات همسر شما محاسبه می‌شوند.

تجربه کاری همسر

اگر همسری که با شما مهاجرت می‌کند، دارای تجربه کاری مرتبط و معتبر باشد، امتیازهای اضافی خواهید گرفت. این امتیازها بر اساس مدت زمان تجربه کاری همسر شما در شغل مرتبط محاسبه می‌شوند.

سایر عوامل

تطبیق‌پذیری می‌تواند با توجه به دلایل دیگری همچون داشتن نزدیکان و خانواده در کانادا، تجربه کار در کانادا و… باشد.

محاسبه امتیاز اسکیل ورکر کانادا

امتیازهای برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا بر اساس یک سیستم امتیازدهی محاسبه می‌شوند. این سیستم امتیازبندی به افراد امکان می‌دهد تا امتیازهای مختلفی بر اساس ویژگی‌ها و توانایی‌های شخصی‌شان دریافت کنند. برنامه اسکیل ورکر به منظور جذب افراد با مهارت‌ها و تجربه‌های مورد نیاز در بازار کاری کانادا توسعه یافته است. امتیازهای برنامه اسکیل ورکر به شکل زیر محاسبه می‌شوند:
محاسبه امتیاز اسکیل ورکر کانادا

سن (Age)

امتیازهای سنی بر اساس سن شما محاسبه می‌شود. افراد جوان‌تر امتیازهای بیشتری دریافت می‌کنند.

تحصیلات (Education)

سطح تحصیلات شما نیز تأثیر دارد. مدرک دیپلم، کارشناسی، ارشد، یا دکترا به شما امتیازهای مختلفی اختصاص می‌دهد.

تجربه کاری (Work Experience)

مدت زمان تجربه کاری مرتبط با شغلی که در درخواست مهاجرتی‌تان انتخاب کرده‌اید، نیز امتیازها را تعیین می‌کند. تجربه کاری بیشتر به امتیازهای بیشتر منجر می‌شود.

زبان (Language)

نمره‌های شما در آزمون‌های زبان معترفی مانند IELTS یا CELPIP بر اساس مهارت‌های شنیداری، خواندن، نوشتن، و صحبت کردن، امتیازهای معینی را تعیین می‌کند. افزایش نمره زبان به امتیازهای بیشتر منجر می‌شود.

تطبیق‌پذیری

این عامل به شما امتیازهای اضافی برای تطبیق بازار کاری کانادا و ویژگی‌های خاصی که به کشور می‌آورید (مانند تحصیلات همسر، تجربه کاری همسر، و غیره) می‌دهد.

پیشنهاد کار (Job Offer)

اگر دارای پیشنهاد کار از یک کارفرما کانادایی باشید، امتیازهای اضافی دریافت می‌کنید.

ناک های شغلی برنامه اکسپرس اینتری

برای شرکت در برنامه اکسپرس‌انتری، تخصص شما باید یکی از گروه‌های شغلی طبقه بندی ناک باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید لیست مشاغل مورد نیاز در کانادا را مطالعه کنید.

 طبقه بندی ناک نوع شغل مثال
TEER 0 مشاغل حوزه مدیریت بازاریابی، روابط عمومی، مدیران تبلیغات، مدیران مالی
TEER 1 مشاغلی که به مدرک دانشگاهی نیاز دارند. مهندسین نرم افزار، مشاوران مالی
TEER 2 مشاغلی که به دیپلم و 2 سال کارآموزی نیاز دارند. تکنسین‌های آزمایشگاه‌های پزشکی، تکنسین شبکه‌های کامپیوتری و وب
TEER 3 مشاغلی که به دیپلم، حداکثر 2 سال کارآموزی و بیش از 6 ماه آموزش در حین کار نیاز دارند. دستیاران پزشکی، نانواها، پرستار کودک در خانه
TEER 4 مشاغلی که به دیپلم دبیرستان و چند هفته آموزش در حین کار نیاز دارند. نیروهای کار محوطه سازی، تعمیر و نگهداری زمین
TEER 5 مشاغلی که به تحصیلات رسمی احتیاج ندارند. رانندگان کامیون، آشپز، جوشکار

جدول امتیاز بندی اسکیل ورکر کانادا

برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا از یک جدول امتیازدهی برای ارزیابی و انتخاب مهاجران استفاده می‌کند. امتیازها بر اساس معیارهای مختلفی محاسبه می‌شوند. در زیر، جدول امتیازدهی برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا به تفصیل آورده شده است. امتیازهای برنامه اسکیل ورکر به شکل زیر محاسبه می‌شوند:

امتیازهای اصلی

تحصیلات (Education):

تحصیلات

امتیاز

دیپلم

5

کارشناسی

15

کترشناسی ارشد

25

دکترا

25

سن (Age)

سن

امتیاز

زیر 18 سال

0

18 تا 35 سال

12

36

11

37

10

تجربه کاری (Work Experience)

  1. حداقل 1 سال تجربه کاری: 9 امتیاز
  2. هر سال تجربه کاری اضافی: 1 امتیاز (تا حداکثر 9 امتیاز)

زبان (Language)

مهارت‌های زبانی در انگلیسی و یا فرانسوی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و نمره‌ها بر اساس سیستم ارزیابی مختلفی محاسبه می‌شوند.

امتیازهای تطبیق‌پذیری

  1. تجربه کاری همسر: حداقل 1 سال تجربه کاری همسر در کانادا: 10 امتیاز
  2. تحصیلات همسر: دیپلم، کارشناسی، یا کارشناسی ارشد همسر: 5 امتیاز
  3. نزدیکان و خویشاوندان در کانادا: داشتن عضوی از خانواده، نزدیکان یا خویشاوندان در کانادا ممکن است به شما امتیازهای اضافی دهد.

امتیازهای جاب آفر (Job Offer)

  1. دریافت یک پیشنهاد کاری معتبر از یک کارفرما کانادایی می‌تواند به شما امتیازهای اضافی اختصاص دهد. امتیازها بر اساس شغل ارائه شده، مهارت‌های مورد نیاز و میزان تطابق آن شغل با نیازهای بازار کاری کانادا محاسبه می‌شوند.
  2. مهاجرین باید حداقل امتیاز مورد نیاز (که معمولاً حداقل 67 امتیاز از 100 امتیاز ممکن است) را کسب کنند تا بتوانند برای برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا واجد شرایط شوند و دعوتنامه دریافت کنند.

هزینه ویزای فدرال اسکیل ورکر کانادا

هزینه ویزای فدرال اسکیل ورکر کانادا ممکن است متغیر باشد و به عوامل مختلفی مانند تعداد افراد در خانواده شما، نوع ویزایی که درخواست می‌دهید، هزینه‌های پرداختی به دولت کانادا و هزینه‌های مربوط به آزمون‌ها و ارزیابی‌های مورد نیاز بستگی دارد.

برای شروع، هزینه‌هایی که ممکن است در درخواست ویزای فدرال اسکیل ورکر کانادا وارد شوند، عبارتند از:

هزینه ویزای فدرال اسکیل ورکر کانادا

هزینه ارزیابی تخصص (Educational Credential Assessment - ECA)

برای ارزیابی مدارک تحصیلی شما برای مهاجرت به کانادا نیاز به انجام ECA دارید. هزینه این ارزیابی ممکن است بین 200 تا 400 دلار کانادایی باشد.

هزینه آزمون زبان

برای ثابت کردن مهارت‌های زبانی، شما باید آزمونی مانند IELTS یا CELPIP بدهید. هزینه آزمون زبان بسته به نوع آزمون و مکان برگزاری ممکن است تغییر کند.

هزینه پرونده مهاجرتی

  •  پرونده اصلی مهاجرتی برای درخواست اصلی فدرال اسکیل ورکر.
  • هزینه پرونده اصلی همسر که با شما مهاجرت می‌کند.
  • هزینه پرونده فرزندان.

هزینه‌های مربوط به مدارک پزشکی و گواهی پلیس

پس از درخواست ویزا، ممکن است نیاز به یک بررسی پزشکی و یک گزارش عدم سوءپیشینه داشته باشید. هزینه این خدمات متغیر است.

سایر هزینه‌ها

سایر هزینه‌های مرتبط با مهاجرت به کانادا ممکن است شامل هزینه‌های مشاوره مهاجرتی، ترجمه مدارک، و غیره باشند. برای اطلاع از هزینه های آپدیت شده و بروز جهت درخواست برنامه اسکیل ورکر کانادا با شماره های تماس موسسه مهاجرتی علیرضا صفامهر تماس بگیرید.

مراحل درخواست برنامه اسکیل ورکر فدرال کانادا

مراحل درخواست برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا از چند مرحله اصلی تشکیل شده است. در ادامه، مراحل اصلی درخواست این برنامه را توضیح داده‌ایم:

1

ایجاد پروفایل اکسپرس انتری

ایجاد پروفایل اکسپرس انتری برای برنامه اسکیل ورکر کانادا اولین گام مهم در مسیر مهاجرت به این کشور است. در این فرآیند، متقاضیان اطلاعات شخصی خود را در سیستم امتیازدهی Express Entry وبسایت رسمی اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) وارد کرده، این پروفایل به عنوان یک نشانگر امتیاز متقاضی به کانادا شناخته می‌شود و در مراحل بعدی مهاجرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهمترین مزیت ایجاد پروفایل اکسپرس انتری این است که متقاضیان می‌توانند در هر زمان درخواست‌های مهاجرتی خود اصلاحات ایجاد کنند تا فرصت بهتری برای دریافت دعوت‌نامه اقامت دائم در کانادا داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اکسپرس اینتری کانادا

2

دریافت دعوتنامه از دولت فدرال

این دعوت‌نامه نشان دهنده این است که متقاضیان مطابق با معیارها و امتیازهای مورد نیاز برای ورود به برنامه مهاجرت اقتصادی کانادا قرار دارند و از طرف دولت کانادا دعوت به اقامت دائم در این کشور می‌شوند. دریافت دعوت‌نامه به معنای نهایی شروع فرآیند مهاجرت و آغاز یک زندگی جدید در کانادا است. این اسناد از متقاضیان خواسته می‌شود تا به مراحل پایانی مهاجرت خود ادامه دهند و تمام اقدامات مرتبط با ویزا و مهاجرت را به دقت دنبال کنند.
3

ارسال مدارک درخواستی دولت فدرال

این مدارک شامل مدارک تحصیلی، گواهی‌های تجربه کاری، نمرات آزمون‌های زبان مانند IELTS یا CELPIP، اسناد مالی مربوط به تمکن مالی و دیگر اطلاعات مهم مرتبط با درخواست مهاجرت شما می‌شوند. ارسال اطلاعات و مدارک صحیح و کامل، کمک می‌کند تا درخواست‌ شما به درستی پردازش شود و مشکلات احتمالی در مراحل بعدی جلوگیری شود. همچنین، توجه به زمانبندی ارسال مدارک بسیار مهم است تا از تاخیر در پردازش درخواست‌ شما جلوگیری شود و فرصت بهتری برای اقدامات بعدی مهاجرت به کانادا فراهم شود.
4

بایومتریک یا انگشت نگاری

در برنامه اسکیل ورکر کانادا، متقاضیان ممکن است در مراحل درخواست ویزای خود با مسائل مربوط به بایومتریک یا انگشت نگاری مواجه شوند. بایومتریک به معنای جمع‌آوری اطلاعات شناختی فردی مانند اثر انگشت، عکس چهره و امضا است. در برنامه مهاجرت به کانادا، معمولاً متقاضیانی که درخواست‌های مهاجرتی خود را ارسال می‌کنند، باید به مراکز معتبر کانادا (وک کانادا) برای انگشت‌نگاری حضور پیدا کرده و اطلاعات بایومتریک خود را ثبت کنند. این اطلاعات برای تشخیص و امنیت بیشتر در مراحل مهاجرت و ورود به کانادا استفاده می‌شود. بایومتریک یکی از ابزارهایی است که به کمک آن هویت افراد تأیید می‌شود و از سوءاستفاده در فرآیند مهاجرت جلوگیری شود.
5

بررسی صلاحیت مدارک ارسالی شما

در فرآیند برنامه اسکیل ورکر کانادا، دولت فدرال به دقت مدارک و اسنادی که توسط متقاضیان ارسال می‌شوند را بررسی می‌کند تا از صحت آنها اطمینان حاصل کند. این بررسی شامل بررسی مدارک تحصیلی، گواهی‌های تجربه کاری، نمرات آزمون‌های زبان، و سایر اطلاعات پروفایل متقاضیان و مدارک آپلود شده‌ است. هدف این مرحله از فرآیند اطمینان از تطابق مدارک با معیارهای مورد نیاز برای ورود به برنامه مهاجرت اقتصادی کانادا است. اگر مدارک صحیح و کامل ارائه شوند و تجربه کاری و تحصیلات متقاضی به درستی اثبات شوند، تأثیر مثبتی بر امتیازهای متقاضی خواهد داشت و او را به نزدیک‌تر شدن به دریافت دعوت‌نامه برای اقامت دائم در کانادا نزدیکتر می‌کند.
6

بررسی سوابق

در برنامه اسکیل ورکر کانادا، بررسی دقیق و کامل سوابق تحصیلی و تجربه کاری از اهمیت بسیاری برخوردار است. دولت کانادا سوابق ارائه شده توسط متقاضیان را به دقت بررسی کرده و اطمینان حاصل می‌کند که تحصیلات و تجربه کاری آنها با معیارهای مورد نیاز برای ورود به برنامه مهاجرت اقتصادی کانادا تطابق دارد. این بررسی شامل ارزیابی مدارک تحصیلی و گواهی‌های تجربه کاری، تاییدیه مدارک توسط موسسات مرتبط و ارائه اطلاعات دقیق در مورد تجربیات کاری است. همچنین، برای بررسی مهارت‌های زبان، نمرات آزمون‌های زبان مانند IELTS یا CELPIP به دقت بررسی می‌شوند. اطلاعات دقیق و کامل در این مرحله از فرآیند مهاجرت از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند تأثیر بزرگی بر روی امتیازها و موفقیت نهایی متقاضیان داشته باشد.
7

تاییدیه اقامت دائم

تاییدیه اقامت دائم اسکیل ورکر توسط دولت فدرال کانادا نمایانگر اتمام موفقیت‌آمیز فرآیند مهاجرت و ورود به کانادا به عنوان یک مهاجر دائمی است. این تاییدیه، اطمینان از صلاحیت متقاضی برای زندگی و کار در کانادا به صورت دائمی را ارائه می‌دهد. این مرحله پس از گذراندن مراحل مختلف امتیازدهی، درخواست و بررسی توسط دولت انجام می‌شود و به معنای ورود به جامعه کانادا است. با دریافت تاییدیه اقامت دائم، متقاضیان امکان استفاده از تمامی حقوق و مزایای مهاجرتی و شهروندی کانادا را دارند و می‌توانند به عنوان اعضای فعال و موثر در جامعه این کشور به زندگی خود ادامه دهند.

سوالات متداول برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا

آیا برای مهاجرت از طریق اسکیل ورکر کانادا جاب آفر نیاز است؟

برای مهاجرت از طریق برنامه اسکیل ورکر کانادا، جاب آفر (Job Offer) لازم نیست، اما می‌تواند در برخی موارد کمک کند. برنامه اسکیل ورکر کانادا، یک سیستم امتیازدهی است که شرکت‌کنندگان را بر اساس ارزیابی امتیازهای مختلف مانند سن، تحصیلات، تجربه کاری، مدرک زبان و عوامل دیگر رتبه‌بندی می‌کند.

سایت ثبت نام اسکیل ورکر کانادا

سایت رسمی برای ثبت نام اسکیل ورکر کانادا، به عنوان بخشی از برنامه مهاجرتی کانادا از طریق سیستم امتیازدهی Express Entry، وبسایت رسمی اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) می‌باشد. برای دسترسی به اطلاعات به روز و ثبت نام در این برنامه، می‌توانید به وبسایت رسمی IRCC مراجعه کنید.

آیا موفقیت در اخذ ویزای اسکیل ورکر کانادا به معنای اخذ اقامت دائم است؟

نه، موفقیت در اخذ ویزای اسکیل ورکر (Skilled Worker) کانادا به معنای اخذ اقامت دائم  نیست. ویزای اسکیلد ورکر یک نوع ویزای کاری موقت است که به فرد اجازه می‌دهد به مدت مشخصی در کانادا کار کند.

ویزای اسکیلد ورکر بر اساس عواملی مانند تجربه کاری، تحصیلات، سن، زبان، و سایر شرایط مشخص می‌شود. با اخذ این ویزا، می‌توانید به مدت محدودی (معمولاً چند سال) در کانادا کار کنید، اما پس از اتمام مدت معین ویزا، باید به کشور خود بازگردید.

آیا بعد از اخذ ویزای اسکیل ورکر کانادا می توانم خانواده ام را با خود به کانادا ببرم؟

بله. از جمله مزایای ویزای اسکیل ورکر این است که امکان مهاجرت با خانواده برای متقاضی فراهم است.

2 فکر در مورد “ فدرال اسکیل ورکر

  1. محمود احمدی گفت:

    آیا داشتن مدرک دانشگاهی یا زبان برای برنامه اسکیل ورکر کانادا الزامی است؟

    1. دکتر علیرضا صفامهر گفت:

      بله، داشتن مدرک دانشگاهی و زبان قوی می‌تواند در برنامه اسکیل ورکر کانادا مفید و ضروری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *